Saturday, July 25, 2009

KECELARUAN HALATUJU


Sebagai individu muslim yang diberi petunjuk pasti tidak akan lupa melafazkan akujanji di hadapan Allah SWT Tuhan Maha Pencipta sekalian alam. Akujanji pertama yang bernama Dua Kalimah Syahadah membuktikan suatu penyaksian tanpa belah bahagi terhadap keesaan Allah SWT dan Rasulullah sebagai utusan Allah. Kemudian ditambah lagi dengan akujanji yang dilafazkan di permulaan solat iaitu Doa Iftitah. Melalui doa Iftitah kita menyatakan halatuju hidup dan mati kita hanya kerana Allah SWT.

Berpegang kepada akujanji ini akan membentuk jiwa hamba yang patuh dan taat kepada Tuhannya, redho dengan segala ketentuanNya dan senantiasa mendamba taufiq hidayahNya. Jika akujanji ini sentiasa terpatri di hati kita maka jelaslah halatuju dan matlamat kehidupan kita sebagai seorang hamba.

Namun apa yang dikesalkan, terdapat juga segelintir umat Islam yang turut melafazkan akujanji ini tetapi tanpa segan silu menyertakan akujanji yang lain yang amat kontra berbanding yang sepatutnya sebagaimana gambar di atas. Tidak perlu peduli siapakah insan itu atau di masjid mana tragedi itu berlaku, sebaliknya marilah kita menginsafi diri rupa-rupanya kemudahan media yang dikatakan serba maju hari ini masih belum mampu memberi faham kepada ummat yang hadhari ini. Renung-renungkan dan selamat beramal...

No comments:

Post a Comment