Wednesday, July 29, 2009

BAGAIMANA USRAH MENGUATKAN JAMAAH



Seringkali kita berusrah, tetapi kita akan mendapati jawapan yang berbeza antara ahli usrah mengenai konsep usrah yang dijalankan. Kemungkinan ini adalah sebab kenapa usrah yang dijalankan itu tidak mencapai matlamat yang telah digariskan oleh pimpinan parti.

Matlamat utama daripada usrah ialah membentuk kefahaman danmenyemai komitmen yang utuh kepada jamaah.

Soalnya bagaimana?

1. Usrah mengajar ahli agar mengenepikan kepentingan peribadi demi kepentingan jamaah.

Ahli terpaksa berkorban tenaga, masa dan wang ringgit kerana menghadiri usrah yang biasanya diadakan selepas waktu Isyak. Pada waktu ini, mata sudah mengantuk, badan sudah letih dan terasa ingin melempiaskan nafsu syahwat untuk berehat dan bersantai bersama program kegemaran di TV, terasa ingin menghabiskan borak-borak kosong bersama teman-teman, di samping para anak-anak dan isteri juga memerlukan perhatian dan belaian. Namun, digagahi juga untuk menghadiri usrah.

2. Usrah mengajar ahli agar memikirkan kepentingan orang lain berbanding kepentingan diri sendiri.

Manusia biasanya memikirkan dan mengutamakan kepentingan dirinya daripada orang lain. Usrah mengajar ahli agar memikirkan permasalahan umat Islam secara lebih serius dan lebih formal serta mengajak bagaimanakah caranya untuk menyelesaikan perkara itu. Ia bukan lagi untuk kepentingan diri sendiri, tetapi untuk kepentingan Islam. Oleh sebab itu, ahli tidak akan datang usrah sekiranya masalah peribadinya (diri sendiri, kewangan, rumah tangga) tidak selesai.

3. Usrah mengajar ahli agar bekerja demi Islam

Kehadiran dalam usrah bukan untuk dapat duit tetapi terpaksa menghabiskan duit. Dengan ini usrah mengajar bahawa penglibatan dalam gerakan Islam bukan kerana semangat atau kerana seseorang pimpinan tetapi kerana kefahaman Islam. Dengan ini dia sanggup hadir usrah dalam apa jua keadaan yang tidak mengharapkan sebarang pulangan dan keuntungan seperti mana solat, puasa dan haji tidak menjanjikan apa-apa pulangan keduniaan melainkan mengharapkan keredoan Allah semata-mata. Golongan ini akan berada di dalam perjuangan Islam sama ada susah atau pun senang, menang atau pun kalah, sakit atau pun sihat.

4. Usrah mengajar ahli kesatuan dalam gerak kerja

Ahli mendapat kefahaman bahawa kehadiran ke dalam usrah merupakan hasil ketaatan kepada kepimpinan kerana sebagai sebuah organisasi, ketaatan merupakan pra syarat penting untuk kejayaan. Di kala perjuangan Islam memerlukan perahan tenaga untuk menjalankan gerak kerja, maka ahli yang komited dengan usrah akan terus memberikan komitmen terbaik demi Islam. Kadang kala naqib di dalam usrah semacam membosankan dan kepimpinannya semacam dipertikaikan, tetapi ia terus memberikan ketaatan kepada naqib kerana menyedari semangat berorganisasi di samping terus memperbaiki keadaan yang sedia ada. Memang sukar untuk mencari naqib seperti Saidina Abu Bakar RA dan Said Bersambung ... ina Umar RA.


No comments:

Post a Comment