Friday, December 25, 2009

CINTA DI RUMAH HASSAN AL-BANNA


Dah lama nak dapatkan buku ni. Alhamdulillah baru-baru ni berkesempatan ke Pustaka Mukmin Jln TAR KL dan berjaya mendapatkannya... Apa yang best sangat buku ni hingga mencapai tahap 'best seller'? Daripada tajuk buku pun kita boleh rasakan ada sesuatu yang istimewa yang dirungkaikan oleh penulis - Muhammad Lili Nur Aulia - ini.

Bagi mereka yang melibatkan diri dengan jamaah Islam, amat malu jika nama tokoh Mujaddid Ummah - Imam Hassan al-Banna - ini tidak dikenali. Sebut sahaja nama beliau pasti akan terbayang ketokohan dan kewibawaan beliau dalam memimpin Ikhwanul Muslimin hinggalah akhir hayatnya. Walaupun banyak sekali terbitan yang memaparkan kisah perjuangan beliau dalam memimpin ummat namun amat sedikit tulisan yang mencungkil rahsia peranan beliau sebagai seorang ayah dalam mendidik anak-anaknya.

Justeru dengan terbitnya buku "Cinta di Rumah Hassan al-Banna" ini mampu memberi tauladan jelas kepada kita terutama para bapa dalam berperanan memberi tarbiyah kepada anak-anak selaku penerus perjuangan Islam di masa hadapan. Buku ini menegaskan tidak ada pemisahan antara keluarga dan dakwah, sekaligus menjawab pertanyaan ; "Mana yang lebih penting, dakwah untuk ummat ataupun membina keluarga?"

Sesungguhnya yang meletakkan dasar pergerakan dakwah moden seperti Hassan al-Banna telah memberikan contoh bahawa yang merasakan sentuhan pertama nilai pendidikan seorang dai'e adalah orang terdekatnya. Jika dia seorang ayah, maka isteri dan anak-anaknyalah yang akan merasakan sentuhan pertama itu. Begitu juga apabila dia seorang ibu.

Dengan hanya RM 13.00 senaskhah, pelaburan anda pasti berbaloi-baloi-baloi!

No comments:

Post a Comment